ICT onvoldoende benut om kwaliteit onderwijs te verbeteren

Marcel Houweling 12 augustus 2020

De vraag die menig school op dit moment bezighoudt: "Hoe kan mijn onderwijsinstelling de kwaliteit van het onderwijs verhogen door de inzet van ICT?" Veel onderwijsinstellingen worstelen met deze vraag, waardoor de gewenste situatie voor hen ver weg is.

Waarom levert ICT niet altijd het gewenste resultaat op?
Het antwoord op deze vraag is dat ICT op dit moment onvoldoende benut wordt. Enerzijds doordat niet alle functies van de systemen optimaal ingezet worden, maar ook doordat de systemen vaak niet ingezet worden om de onderwijskwaliteit te verbeteren. Bij Hands on ICT hanteren wij zes stappen om een juiste ICT-omgeving te realiseren: 
 
  1. Ontwikkel een ICT-visie welke onderdeel is van het onderwijsplan.
  2. Zorg voor borging van de ICT-visie
  3. Stel een krachtige informatiemanager aan.
  4. Creëer draagvlak binnen de organisatie:
    1. Zorg voor betrokkenheid
    2. De leerling als ondersteuner
    3. Ontwikkel programma's die de adoptie vergroten.
  5. Selecteer de juiste ICT-(business)partner
  6. Zorg voor een duidelijk stappenplan

Het bereiken van je uiteindelijke (ICT)-doel is een puzzel waarover je van tevoren goed moet nadenken. Wij kunnen je als onderwijsorganisatie in dit proces ondersteunen.

Wil je alles weten over onze diensten voor het onderwijs? Kijk dan op onze onderwijspagina.