Extra ICT-ondersteuning: wat zijn de voordelen voor een handelsonderneming?

Gaat er een lampje branden op het dashboard van je auto? Dan maak je vlug een afspraak met de garage, je wilt namelijk veilig de weg op. Dus laat je een specialist het onderhoud doen. Datzelfde geldt voor je ICT-omgeving. Naarmate je handelsonderneming groeit, zal ook de complexiteit van je ICT toenemen. Het is dan fijn om extra ondersteuning achter de hand te hebben van een ervaren ICT-partner, wanneer er incidenten zijn of de performance te wensen overlaat. In dit blogartikel benoemen we de zeven voordelen van extra ICT-support voor je handelsonderneming.

Ondersteuning van een ICT-partner: de voordelen

Wat er allemaal komt kijken bij het onderhouden van een ICT-omgeving? De lijst bestaat uit meerdere componenten: van netwerken, servers en security tot integraties, governance en updates. Dat zijn nogal verschillende disciplines die vragen om specifieke expertise. Al deze kennis en ervaring vind je niet in één persoon. Daarom kiezen veel handelsorganisaties ervoor om, naast de interne ICT-verantwoordelijke, extra ICT-support in te schakelen. De voordelen hiervan:

  •  Je bent verzekerd van een up-to-date ICT-omgeving. Een ICT-partner voert namelijk het beheer en onderhoud uit en daar horen ook software-updates en -upgrades bij.

  • Je waarborgt de bedrijfscontinuïteit. Niet alleen ontstaan er minder verstoringen binnen een bijgewerkte ICT-omgeving, maar heb je ook een servicedesk achter de hand bij incidenten. Bovendien worden er regelmatig back-ups gemaakt van bedrijfsgegevens, zodat je die altijd tot je beschikking hebt.

  • Je bent altijd op de hoogte van relevante trends en ontwikkelingen. Een ICT-partner adviseert je wanneer er bijvoorbeeld nieuwe software uitkomt die interessant is voor jouw handelsonderneming.

  • Je kiest zelf welke ICT-werkzaamheden je uitbesteedt. Je kunt een ICT-partner ook als Single Point of Contact inzetten voor andere ICT-dienstverleners. Zo ben je ervan verzekerd dat alles goed wordt geregeld en houd je zelf een regisserende rol. 

  • Je hebt geen zorgen over de beschikbaarheid van personeel. Een ICT-medewerker kan ziek worden, op cursus zijn en heeft ook weleens vakantie. Wanneer je kiest voor extra ICT-ondersteuning, heb je in ieder geval een back-up voor dit soort gevallen.

  • Je profiteert van best practices, vanuit allerlei sectoren. Een ICT-partner bedient vaak meerdere branches met standaardcomponenten die worden geconfigureerd per organisatie. Zo ben je verzekerd van de meest efficiënte werkwijze en de beste dienstverlening.

  • Je kunt je bezighouden met innovatie. Extra ICT-support voorkomt dat je de hele dag bezig bent met brandjes blussen en achter de feiten aanloopt. Het biedt je de ruimte om vooruit te kijken, te innoveren en de strategie van de organisatie te ondersteunen met moderne en betrouwbare ICT.

Kies voor de expertise van een ICT-partner

Het stukje ondersteuning dat je krijgt van een ICT-partner kun je volledig zelf inrichten: van complete ontzorging van de ICT-afdeling tot 24/7 ondersteuning door de servicedesk. Benut de expertise van een ICT-partner om je ICT-omgeving efficiënt, goed en veilig te beheren en te onderhouden. Zo heb je minder kans op verstoringen en kun je je bezighouden met de strategische waarde van ICT voor jouw handelsonderneming.

Meer lezen over de voordelen van het uitbesteden van jouw ICT-omgeving? Bekijk dan onze whitepaper: ICT-beheer uitbesteden: ja of nee

ICT-beheer uitbesteden: ja of nee?