De hybride paradox – zorgen dat hybride werken ook echt ‘werkt’

Hybride werken, waarbij zowel op kantoor als op een andere locatie wordt gewerkt, is eerder de norm dan een uitzondering aan het worden. Het hybride werken heeft echter veel veranderingen met zich meegebracht en de rol van de werknemer aangepast. Zo is er in 2022 de Wet ‘werken waar je wilt’ doorgevoerd. Dit verstevigt het recht van de werknemer en maakt het gemakkelijker om een verzoek voor thuiswerken in te dienen. Daarnaast geeft deze wet medewerkers meer zeggenschap over hun werkplek. Maar ook de wensen en behoeftes van medewerkers zijn aan het verschuiven.

Hybrid paradox

Hybride werken is een blijvertje

De statistieken liegen er niet om. Hybride werken kreeg de afgelopen jaren een enorme boost. Niet alleen vanwege de COVID-pandemie, maar ook door de introductie van slimme technologieën om remote te werken en een verbeterde toegang tot het internet. Sinds een meting in 2019 is het aantal mensen dat hybride of volledig remote is gaan werken gestegen met maar liefst 159%. De meeste bedrijven zien hybride werken dan ook als een blijvertje en passen hun huidige bedrijfsvoering hierop aan. 

hybrid workforce

Bron: https://resources.owllabs.com/state-of-hybrid-work/2021/europe

Een werknemersmarkt

Maar de veranderende wensen van werknemers zijn een uitdaging voor veel werkgevers. Het merendeel van de werknemers wil namelijk flexibel werken op afstand. Maar tegelijkertijd willen ze ook meer persoonlijke tijd doorbrengen met collega’s. Het Microsoft Work Trend Index Report benadrukt deze tweestrijd. De index geeft aan dat medewerkers graag naar kantoor komen mits het de moeite waard is om fysiek op kantoor aanwezig te zijn. Deze tweestrijd wordt ook wel de ‘hybride paradox’ genoemd.

De hybride paradox

Bron: https://www.microsoft.com/en-us/worklab/podcast/hybrid-work-paradox

Deze paradox weerspiegelt hoe de arbeidsmarkt evolueert en hoe werknemers steeds meer zeggenschap krijgen. Daar komt bij dat de arbeidsmarkt op dit moment zeer vraaggedreven is: er is een ware schaarste aan personeel. Bedrijven doen er alles aan om goede mensen binnen te halen én op de loonlijst te houden. Des te belangrijker is het dat ondernemingen hun (nieuwe) personeel betrekken bij hun organisatie om motivatie, betrokkenheid en loyaliteit te garanderen.

Waarom werken we?

Tegenwoordig is het niet meer belangrijk waar en wanneer mensen werken, maar waarom mensen werken. Het ‘waarom’ speelt momenteel een grote rol onder werknemers. Zo stellen werknemers zichzelf steeds vaker de vraag of de baan het wel waard is, vergeleken met de tijd en flexibiliteit die ze hebben. Zo geeft meer dan 50% van de werknemers aan, een hogere prioriteit te geven aan gezondheid en welzijn, dan aan werk. Daarnaast is 20% van de werknemers het afgelopen jaar van baan gewisseld. En meer dan de helft van de beroepsbevolking, met name Gen-Z, overweegt om van baan te wisselen.

Een grote hoeveelheid werknemers hecht dus waarde aan het thuiswerken. Met de Wet ‘werken waar je wilt’ is het voor werknemers gemakkelijker om deze keuze te maken. Het flexibele werken op afstand wordt dan ook steeds meer gezocht in een baan. Dit maakt het moeilijk voor bedrijven die nog op de conventionele manier werken. Zij zullen moeten inspelen op het hybride werken én op de wensen en behoeften van hun werknemers.

Hoe ga je de uitdaging van de hybride paradox aan?

Ga samen met het management om tafel om te bepalen welke afspraken er nodig zijn om met deze hybride paradox om te gaan. Cultuur is hierbij een belangrijke factor. Creëer een organisatie met ‘digitale empathie’. Hiermee zorg je voor inclusiviteit van je personeel dat op afstand werkt. Uiteraard speelt ook ICT een belangrijke rol bij het faciliteren van een hybride werkvorm, waarbij al je personeel tevreden is en prettig kan werken. Als ICT-businesspartner biedt Hands on ICT je hier graag een aantal handvatten voor aan:

  1. Faciliteer samenwerking met de juiste technologie

De migratie naar de cloud zal ook in 2023 flinke groeicijfers laten zien. De voordelen van de cloud zijn significant en stellen je organisatie in staat om veel efficiënter samen te werken. Zo is document sharing via Microsoft Teams en Microsoft SharePoint hét hulpmiddel om hybride werk te faciliteren. Maar denk ook aan het gebruik van een platform als Microsoft Viva waarbij de betrokkenheid en ervaring van werknemers centraal staan. 

  1. Creëer digitale ruimtes waar alle collega’s kunnen samenkomen

Herken je dit scenario? Je hebt een meeting waarbij de ene helft van je collega's vanuit huis deelneemt en de andere helft op kantoor werkt. Helaas laat de apparatuur het telkens afweten, waardoor een goed gesprek amper mogelijk is. Denk aan haperende speakers, een gebrek aan geschikte camera’s voor de hele ruimte of een slechte internetverbinding. Met slimme technologieën, zoals conference speakers of de Surface Hub van Microsoft met ingebouwde camera, maak je het gemakkelijker om hybride (samen)werken te faciliteren. 

  1. Zorg voor een veilige ICT-omgeving

Door het thuiswerken wordt er vaker gewerkt met privépc’s en mobiele apparaten. Daarom is het cruciaal dat je de IT-security goed op orde hebt, door een omgeving te creëren waar werknemers gemakkelijk en veilig kunnen werken. Met Microsoft 365 heb je zelf het beheer in handen om zo’n veilige omgeving in te richten. Hands on ICT helpt je daarbij door ondersteuning te bieden bij het beheren en beveiligen van je Microsoft 365-omgeving. Wil je weten waaraan een ideale werkomgeving moet voldoen om een veilige hybride werkvorm te faciliteren? Download dan onze whitepaper ‘Zo houd je Microsoft 365 veilig én gebruiksvriendelijk’.

6 ICT-trends voor 2023

Benieuwd naar de overige vijf belangrijke ICT trends & ontwikkelingen voor volgend jaar? Download dan ons ICT-trendrapport 2023 waarin we je meenemen in onze visie op komende ICT-trends en ontwikkelingen. Een overzicht van alle trendblogs vind je hier.

New call-to-action