Oplossingen voor het beheren van je digitale zorgwerkplek

Door de huidige pandemie verlenen we nog meer zorg via de digitale zorgwerkplek. Ondertussen zijn de tools om snel en gemakkelijk samen te werken, zoals Microsoft Teams, al ingeregeld door zorgorganisaties. Maar op het gebied van veiligheid en performance blijven velen achter. Heel logisch, want niet IT, maar het verlenen van zorg is de kerntaak. Toch dragen systemen en andere ICT-middelen bij aan goede zorgverlening. Wanneer je als zorginstelling niet alle kennis in huis hebt, dan kan een IT-partner, zoals Hands on ICT, je ondersteunen bij het beheer van de digitale zorgwerkplek.

Waarom is goed beheer van de zorgwerkplek zo belangrijk?

ICT-afdelingen zijn vooral gericht op beheer, waarbij het waarborgen van de continuïteit de belangrijkste eis is. Door de digitale transformatie is het lastig deze focus te behouden, aangezien er continu nieuwe features en updates uitkomen. ICT moet altijd up-to-date zijn en een wezenlijke bijdrage leveren aan de zorgorganisatie. Deze verschuiving van beheerder naar regievoerder vraagt andere capaciteiten en kwaliteiten van ICT-medewerkers.

Daarnaast werken zorgorganisaties met gevoelige informatie, zoals medische en persoonsgegevens. Sinds de komst van de AVG (Algemene Verordening Gegevensbescherming) is het zelfs in wet- en regelgeving vastgelegd dat je veilig moet omgaan met bepaalde informatie. Als zorgorganisatie wil je voorkomen dat medische en persoonsgegevens in verkeerde handen vallen.

Het uitvoeren van bijvoorbeeld updates met veiligheidspatches is daarom van belang. Toch zien we in de praktijk nog vaak dat gebruikers dat lastig vinden en updates uitstellen of nooit doen. En dat maakt je zorgwerkplek direct kwetsbaar. Een ICT-beheerder kan updates afdwingen, maar is ook de vraagbaak wanneer een zorgmedewerker bijvoorbeeld een e-mail krijgt die hij of zij niet vertrouwt. Goed beheer van de zorgwerkplek voorkomt dat cybercriminelen misbruik kunnen maken van kwetsbaarheden in systemen en software, zodat gevoelige gegevens zijn beschermd.

Beheer van je digitale zorgwerkplek door Hands on ICT

Beheer focust zich op de driehoek van techniek, proces en mens. Wanneer een van deze aspecten niet in orde is, merk je dat direct in de veiligheid en performance van je systemen. Hands on ICT heeft de expertise in huis om het volledige ICT-beheer over te nemen, van licenties, hardware en hosting tot complexe ICT-omgevingen. Voordelen voor beheer via Hands on ICT zijn:

  • De techniek

Waar je vroeger nog naar kantoor moest om nieuwe applicaties en updates te laten installeren door IT, kunnen we nu op afstand een zorgwerkplek beheren. Met Microsoft Endpoint Manager (Voorheen Microsoft Intune) voorzien we elke werkplek en elk apparaat van nieuwe applicaties of updates. Maken jullie nog geen gebruik van de moderne zorgwerkplek in de cloud? Uiteraard helpen we je de bestaande omgeving te beheren of zelfs te migreren naar de cloud. We zorgen er in ieder geval voor dat elke zorgwerkplek altijd werkt met een actueel besturingssysteem en de juiste antivirussoftware.

Verder leveren we reparatieservice. Zorgmedewerkers zijn vaak onderweg en apparaten worden veel gebruikt. Mocht er iets mee gebeuren, dan zorgen we dat er binnen een dag een vervangende laptop of tablet beschikbaar is. Mocht een apparaat gestolen of verloren zijn, dan maken we direct het apparaat onbruikbaar en wissen we, op afstand, de data op die laptop of tablet. Dat doen we ook bij vervanging. Op die manier valt informatie niet in verkeerde handen.

  • De processen
We bieden een menukaart aan met verschillende opties voor beheer. Tijdens de intake stemmen we af wat het beste past bij jouw organisatie, de gebruikers en het vraagstuk. We willen namelijk graag weten waar jullie nu allemaal mee werken, wat er moet worden beheerd en of er eventuele toekomstplannen zijn voor jullie systemen en apparaten. We helpen onze klanten graag vooruit. Dan doen we met analyses, door proactief mee te denken en onze kennis en expertise te delen.

Verder regelen we alle licenties voor je. Dat is maatwerk, want je wilt niet te veel betalen voor licenties die niet worden gebruikt, maar een nieuwe medewerker moet ook zo snel mogelijk aan de slag kunnen. We kijken hierbij ook naar de functie die een medewerker vervult: een zorgverlener heeft waarschijnlijk een minder uitgebreide licentie nodig dan iemand die een kantoorfunctie heeft. Daarnaast zijn we Single Point of Contact voor andere ICT-dienstverleners, die bijvoorbeeld hardware, het EPD, ECD of andere (e-health) oplossingen leveren.
 
  • De zorgmedewerker
Uiteindelijk zijn we er voor de eindgebruiker, zodat die met de juiste techniek dag en nacht de beste zorg kan verlenen. De zorgmedewerker kan dan ook 24/7 bij onze servicedesk terecht. We werken met een toegewijd zorgteam dat verstand heeft van de sector. Maar onze ondersteuning gaat verder dan alleen het oplossen van verstoringen en het uitvoeren van updates en patches. Ook bij de adoptie van een nieuw systeem of andere apparaten helpen we zorgmedewerkers zo goed mogelijk op weg.

Download onze gratis whitepaper hieronder

Het beheren van een zorgwerkplek is slechts een van de vele uitdagingen in de zorgsector. Ben je benieuwd waar nog meer kansen liggen in jouw zorgorganisatie als het gaat om digitalisering? Download dan onze gratis whitepaper.

WP: Digitalisering in de zorg