De voordelen van het uitbesteden van beheer voor je digitale zorgwerkplek

Niek Creemers 25 mei 2021

Werkplekken in de zorg moeten veilig en 24/7 beschikbaar zijn. Toch kampen veel zorgorganisaties nog steeds met onstabiele systemen die vastlopen, applicaties die niet up-to-date zijn en IT-medewerkers die buiten kantooruren niet bereikbaar zijn. We begrijpen dat ICT niet de corebusiness is van een zorginstelling, maar om goede zorg te kunnen verlenen, heb je wel IT-middelen nodig die goed beheerd dienen te worden. In dit blogartikel leggen we uit wat beheer van je zorgwerkplek eigenlijk inhoudt en waarom het slim kan zijn om dat uit te besteden.

Wat houdt het beheer van je zorgwerkplek in?

Zorg wordt vaak verleend in ploegendiensten en van een vaste werkplek kunnen we niet meer spreken. De moderne zorgwerkplek brengt daarom alle informatie en tools die een medewerker nodig heeft samen en maakt die beschikbaar via welk apparaat dan ook. Je hebt te maken met gevoelige medische informatie en persoonsgegevens en een diversiteit aan apparaten die zich binnen, maar ook buiten je organisatie bevinden. Daar moet je dus goed beheer voor inrichten.

 Beheer kan twee vormen aannemen:

  1. Proactief: dit houdt in dat updates en upgrades van systemen en applicaties tijdig worden geïmplementeerd. Ook advies over bijvoorbeeld nieuwe ICT-middelen of de inrichting van een huidig systeem hoort hierbij.
  2. Reactief: hierbij gaat het om het oplossen van problemen en verstoringen. Van een wachtwoord dat kwijt is tot een applicatie die niet meer werkt.

    Met de technologie van vandaag is het mogelijk dat beheer op locatie wordt gedaan, maar ook op afstand. Verder bestaan er slimme monitoringsoplossingen om systemen dag en nacht in de gaten te houden. Op die manier kan een zorgmedewerker altijd en overal werken op een veilige manier.

Uitbesteden van het beheer van je zorgwerkplek: 3 voordelen.

Op een gegeven moment lopen zorgorganisaties tegen de grenzen aan van IT-beheer: 24/7 monitoring is bijna onmogelijk met enkele ICT-medewerkers, technologische ontwikkelingen zijn niet meer bij te houden en ICT is voornamelijk bezig met brandjes blussen. Het geheel of gedeeltelijk uitbesteden van IT-beheer levert je de volgende voordelen op:

1. Het is goedkoper dan je eigen IT-afdeling uitbreiden.
Vaak bestaat de IT-afdeling van een zorginstelling uit een paar ICT-medewerkers. Om te borgen dat systemen dag en nacht goed werken, is er een stand-by regeling nodig. Dat is een dure aangelegenheid en bijna niet te doen met drie of vier ICT’ers. Door IT-beheer uit te besteden, profiteer je van schaalgrootte en is er altijd een back-up tijdens de vakantie of langdurige ziekte van een ICT-medewerker.

2. Je haalt meer expertise in huis.
De ontwikkelingen van technologie gaan razendsnel en het is moeilijk om dat bij te houden voor de gemiddelde ICT-medewerker. Helemaal niet vreemd, gezien de vele werkzaamheden van de IT-afdeling. Wanneer je beheer uitbesteedt dan kun je ervan uitgaan dat de specialisten op de hoogte zijn van de nieuwste ontwikkelingen en regelmatig trainingen en cursussen volgen.

3. Eigen ICT’ers kunnen zich focussen op andere werkzaamheden.
Doordat het beheer geheel of gedeeltelijk uit handen wordt genomen, krijgen ICT-medewerkers de ruimte om zich te richten op andere zaken. Bijvoorbeeld op strategische vraagstukken als hoe kan ICT onze zorgorganisatie nog meer waarde bieden of hoe verwerken we data tot waardevolle inzichten.
 

Download onze gratis whitepaper

Het beheren van een zorgwerkplek is slechts een van de vele uitdagingen in de zorgsector. Wil je daar graag meer over lezen? Download dan onze gratis whitepaper ‘uitdagingen in het nieuwe zorgtijdperk’ of neem contact op met Niek Creemers van ons services team via n.creemers@handsonict.nl of 06- 22496582.

Uitdagingen in het nieuwe zorgtijdperk