Connectivity - altijd met elkaar verbonden zijn: trends en ontwikkelingen voor 2022

Jeroen Vercoulen 17 november 2021

Waar we voorheen afhankelijk waren van de post voor onze zakelijke communicatie, verlopen nu de meeste communicatiestromen via e-mail. En we kunnen niet meer zonder. Wanneer een digitale dienst niet goed werkt, raken we gefrustreerd: we willen altijd met elkaar verbonden zijn, zonder onderbrekingen. Connectivity zien we dan ook als een van de zeven trends en ontwikkelingen in de ICT-markt voor 2022. In dit blogartikel bespreken we waarom digitaal verbonden zijn zo belangrijk is voor ons en de maatregelen die horen bij 24/7 connectivity.

Waarom is connectivity zo belangrijk?

Steeds meer diensten die we gebruiken, verhuizen naar de cloud. Denk aan tools om samen te werken, de financiële administratie en opslag van data. Dat is fijn, want met bijvoorbeeld een digitale werkplek kun je werken waar en wanneer je dat wilt. Door connectiviteit ben je niet meer gebonden aan je vaste werkplek op kantoor. Maar zonder internetverbinding heb je geen toegang tot je documenten, e-mail of Microsoft Teams.

Voor bedrijven en organisaties die 24/7 doorgaan, is een digitale verbinding cruciaal. Stel je voor dat je in de zorg geen toegang meer hebt tot het elektronisch patiëntendossier (EPD), dat een productielijn stilvalt in een fabriek, of dat je geen toegang meer hebt tot de transportplanning in de handel. Wanneer de digitale verbinding hapert of zelfs wegvalt, heeft dat voor veel organisaties serieuze gevolgen voor hun kritische processen. Daarom is connectivity zo belangrijk.

Redundantie om connectiviteit te waarborgen

Om voorbereid te zijn op een mogelijke uitval van de internetverbinding werken veel bedrijven met redundantie. Ze maken bijvoorbeeld gebruik van twee of meer leveranciers van telecommunicatie, maar laten ook 24/7 hun bedrijfsnetwerk monitoren op verstoringen door een ICT-partner. Voorheen werden problemen pas bij aanvang van de dag waargenomen, terwijl het nu mogelijk is om proactief te reageren op het moment dat er verstoringen ontstaan, of zelfs nog daarvoor. Dus digitale verbondenheid maakt het tegelijkertijd mogelijk om juist deze maatregelen op te zetten om continue connectivity te garanderen.

Zorgen voor een veilige verbinding

Door de coronacrisis heeft flexibel werken een enorme boost gekregen. Maar dat vraagt om altijd en overal in verbinding zijn met het bedrijfsnetwerk. Dat wil je als organisatie natuurlijk zo goed, maar ook zo veilig mogelijk faciliteren voor je medewerkers. Welke apparaten mogen verbinding maken met je bedrijfsnetwerk? En is het mogelijk om met wifi voor privégebruik toegang te krijgen tot het netwerk of lever je zelf een veilige verbinding voor medewerkers die thuis of onderweg aan het werk zijn? Dat zijn allerlei vragen waar bedrijven zich meer en meer op gaan focussen volgend jaar.

Een ICT-partner voor jouw connectivity

Als ICT-partner helpen we onze klanten bij het monitoren van de capaciteit en belasting van het netwerk, bijvoorbeeld de verbinding tussen een primaire en secundaire locatie. Op die manier ontdekken we kansen om digitale verbindingen te optimaliseren en daarmee bijvoorbeeld back-ups sneller te laten verlopen, zonder dat kritische processen hiervan hinder ondervinden. Ook denken we mee met onze klanten om de verbindingen die er zijn zo goed mogelijk te optimaliseren. Op die manier waarborgen we dag en nacht de connectiviteit van onze klanten.

Benieuwd naar de zeven belangrijkste technologische ontwikkelingen voor volgend jaar? Download dan ons ICT Trendrapport waarin we je meenemen over in onze visie voor de technologische ontwikkelingen van 2022. Een overzicht van alle trendblogs vind je hier

New call-to-action