De angst van elk handelsbedrijf: brand in je distributiecentrum. Los van de ernst van mogelijke slachtoffers, heeft dit grote impact op je handelsstromen, omdat je voorraad en ICT zijn aangetast door vuur, rook of blusmiddelen. En schade aan hardware zorgt vaak ook voor een verlies van bedrijfsdata. Tenzij je de juiste veiligheidsmaatregelen hebt ingeregeld om de impact van brand op je bedrijfscontinuïteit zo klein mogelijk te houden. In dit blogartikel leggen we uit welke procedures noodzakelijk zijn om je bedrijfsgegevens in geval van brand of een andere calamiteit te beschermen.
Niet alleen brand, maar ook andere rampen kunnen je handelsbedrijf overkomen: menselijke fouten, hardware die uitvalt of een cyberaanval. Om hierop voorbereid te zijn, stel je een disaster recovery plan op. Dit plan bestaan uit verschillende procedures om de handel zo snel mogelijk weer ‘normaal’ te laten verlopen en de impact van de ramp op je processen te minimaliseren.
Uitgangspunten bij disaster recovery zijn de Recovery Time Objective (RTO) en Recovery Point Objective (RPO). Waarbij de RTO de tijd is waarin handelsprocessen weer in werking moeten zijn, zoals voor de ramp. RPO geeft de maximale tijdsperiode aan waarin bedrijfsdata verloren kunnen gaan tussen de laatste back-up en de ramp. Deze tijdsperioden verschillen per bedrijf, maar het is van belang dat je deze wel vaststelt, omdat dat implicaties heeft voor de maatregelen die je treft in je disaster recovery plan.
Het maken van een back-up is een onderdeel van je disaster recovery plan. Ook hiervoor is een goede strategie nodig, want één enkele back-up voldoet niet meer. Tegenwoordig geldt de stelregel: 3-2-1-1-0 voor een kopie van je data. Dat leggen we even uit:
Het is niet nodig om van al je bedrijfsgegevens regelmatig een back-up te maken. Onderzoek welke gegevens essentieel zijn voor het handelsproces en bepaal je RPO.
In theorie klinkt het logisch om een goed plan voor disaster recovery, inclusief back-ups, te hebben. En misschien heb je het ook allemaal wel op papier staan. Maar test je de procedures weleens in de praktijk? Wat gebeurt er als de stroom uitvalt of een netwerkkabel defect is? Het testen kost je tijd en geld, maar levert je wel inzicht op. Waarschijnlijk kom je altijd iets tegen wat nog om verbetering vraagt. Een goed uitgewerkt plan is een goede stap, maar door vervolgens het plan te testen, wordt dit nóg beter.
Met een disaster recovery plan dat je af en toe test en een back-upproces dat je volgens de 3-2-1-1-0-strategie hebt ingericht, heb je een solide basis om je bedrijfsgegevens te beschermen in het geval van een onverwachte gebeurtenis, zoals een brand. Daarmee borg je ook gelijk de handelscontinuïteit, zodat iedereen weer snel aan het werk kan.
Kun je hierbij wel wat hulp gebruiken? Neem dan contact met ons op. Download in ieder geval alvast onze whitepaper over hoe ICT de risico's op het stilvallen van je handel verkleinen om verder te lezen over dit onderwerp.