Uitbesteden van ICT in de maakindustrie. Hoe houd je de regie als IT-manager?

Outsourcing is een veelgehoord begrip in de maakindustrie. Voor veel managers is het best lastig om wat van de touwtjes uit handen te geven. Toch is het voor veruit de meeste organisaties in de industriële sector de beste keuze om ICT-beheer in elk geval gedeeltelijk uit te besteden. Zo blijft er meer tijd over om bezig te zijn met zaken als innovatie.

Hoe zorg je er nu voor dat je de regie houdt over de ICT -structuur, zonder dat je alles zelf gaat doen? Wat besteed je precies uit en wat niet? En wat zijn de voordelen van het uitbesteden van ICT-beheer? Je leest het in deze blog.

Outsourcing vs. out-tasking

Om te beginnen zullen we eerst even iets ophelderen. Vaak wordt de term outsourcing onterecht gebruikt. Zeker bij het uitbesteden van ICT-beheer gaat het eerder over out-tasking dan outsourcing. Er wordt namelijk niet gewerkt met externe mensen maar er worden bepaalde taken en/of processen verlegd naar een derde partij. Dat lijkt weinig verschil te maken, maar dat doet het wel degelijk. Bij outsourcing is het namelijk veel lastiger om regie te houden dan bij het uitbesteden van taken of processen. En laat die regie houden nou juist het belangrijkste argument van managers zijn om niet te gaan uitbesteden. Hebben we die zorg alvast voor je weggenomen!

Wat besteed je uit?

Het totale beheer gedeelte van de ICT in je organisatie. Denk dan vooral aan het beheren van de infrastructuur om de belangrijkste applicaties te laten draaien. In plaats van dat je zelf alles in beheer hebt en software moet aanschaffen en onderhouden, staan de applicaties in de cloud en betaal je alleen voor wat je ook daadwerkelijk gebruikt. En dan wordt ook alles nog up to date gehouden en bijgewerkt.

De voordelen op een rij

De voordelen van het uitbesteden van ICT-beheer zijn er te veel om op te noemen, maar dit is een greep uit de belangrijkste voordelen:

    1. De kosten zijn lager dan bij voorzien in eigen beheer
    2. Hogere stabiliteit van de dienstverlening
    3. Updates worden bijgehouden waardoor je omgeving veilig blijft
    4. Je bespaart veel tijd op herhaaldelijke werkzaamheden
    5. Je houdt meer tijd over voor innovatie en people management

 Daardoor heb je meer ruimte om aan te sluiten op de vraagstukken van de business.

Hoe houd je de touwtjes in handen?

Vaak krijgen we te horen van ICT-managers dat ze het moeilijk vinden om de touwtjes uit handen te geven en voor hun gevoel een stuk controle kwijt te raken, en dat begrijpen we. Het raakt de kern van je werk en de hele organisatie. Toch is het een misvatting te denken dat je een stuk controle kwijtraakt. Op het moment dat je ICT-beheer gaat uitbesteden, krijg je juist meer regie terug. In plaats van ICT-manager wordt je meer een dienstverlener en komt er veel meer tijd vrij om na te denken over innovatie en andere boeiende thema’s die de organisatie en jezelf daadwerkelijk verder helpen.

Meer over ICT-beheer uitbesteden

 Wil je je verder verdiepen in het uitbesteden van ICT-beheer en weten hoe we dit bij Hands on ICT aanpakken? Download onze whitepaper over dit thema!

ICT-beheer uitbesteden: ja of nee?

Nieuwsgierig naar meer trends in de maakindustrie? Je leest het in de dedicated blog sectie voor de sector industrie.