De digitale transitie van Hands on ICT

In 2020 ontstond Hands on ICT vanuit Compello, Hands on Information Management en ITSN. Aan de voorkant werd een nieuwe website opgetuigd en aan de achterkant moesten we hard aan de slag om alle drie de organisaties (digitaal) samen te brengen. Omdat we onze klanten begeleiden bij hun digitale transitie, willen we ook graag ons eigen verhaal delen. Wat is de aanpak van onze eigen digitale transformatie, waar lopen we tegenaan en wat levert het ons nu op?

Onze nieuwe manier van samenwerken

Hands on ICT is verspreid over drie locaties: Weesp, Zwolle en Venlo. Dat betekent dat we niet meer even samen een vergaderruimte in kunnen duiken, maar dat we een geografische afstand moeten overbruggen om samen te kunnen werken. Nu is Microsoft Teams al zo ingeburgerd, dat dat verder geen problemen oplevert, maar samenwerken gaat verder dan alleen samen vergaderen.

Digitaal samenwerken is daarom een belangrijk onderdeel van onze digitale transitie. Wanneer we bijvoorbeeld schrijven aan een offerte, doen we dat met meerdere collega's. Waar zet je dan een document neer, zodat iedereen er tijds- en plaatsonafhankelijk aan kan werken en wie heeft er allemaal toegang tot bepaalde documentatie? Hoe richten we dat zo slim mogelijk in? De vragen waar onze klanten mee worstelen, daar lopen we nu zelf tegenaan.

Daarom hebben we sinds kort een CTO benoemd, William van de Rotten, omdat we innovatie en de nieuwe manier van werken belangrijke thema's vinden. Niet alleen intern, maar ook als Managed Service Provider voor onze klanten. Door documenten gestructureerd en digitaal te verwerken, autorisaties goed in te regelen en samen te werken via Microsoft Teams, staat onze nieuwe manier van werken als een huis.

De medewerker als succesfactor in een digitale transitie

In een digitale transformatie draait het niet alleen om technologie en systemen. Processen veranderen en medewerkers moeten hun draai hierin vinden. En van nature zijn wij als mens niet zo veranderingsgezind, dus is het belangrijk om uitvoerig aandacht te geven aan de adoptie van nieuwe systemen en werkprocessen. Want het succes van een digitale transitie wordt door een groot deel bepaald door hoe medewerkers dat oppakken.

Vanuit het management hebben we iedereen meegenomen op onze digitale reis. Waarom doen we wat we doen? En waarom kan het niet meer op de oude manier gebeuren? We leiden consequent onze mensen op in het toepassen van de nieuwe manier van werken. Ook al is het soms gemakkelijker om even een Excel-bestand per e-mail te versturen in plaats van te delen via Microsoft Teams of SharePoint. Zo wennen we met z'n allen steeds meer aan de nieuwe moderne werkwijze.

Onze voorsprong in digitale transitie: Best Practices

Ons grootste voordeel is tegelijk een nadeel: als ICT-organisatie staan we vooraan bij alle technologische ontwikkelingen. Op die manier hebben we de kans om de nieuwste IT-oplossingen te gebruiken, maar dat betekent niet dat dat altijd een succes is. Denk aan Windows Millennium Edition of Windows 8 RT, groots gepresenteerde oplossingen die achteraf niet de gewenste resultaten lieten zien. Wanneer we zelf ervaren dat een applicatie of programma niet goed werkt, kunnen we onze klanten daar gelukkig voor behoeden.

Ook in onze digitale transformatie is het belangrijk om te ervaren wat er wel en niet voor ons werkt: learning by doing. Dat is niet altijd handig wanneer een groot deel van de organisatie op een bepaalde manier werkt en we besluiten dat helemaal om te gooien. Het is dus helemaal niet zo dat we alles beter weten. Maar omdat we zo voorop liggen, volgen in de staart van het proces altijd best practices. En net als Microsoft werken we niet met grootschalige updates, maar gebeurt alles meer gefaseerd volgens de Scrum-methodiek. Zo worden we elke dag weer een klein beetje beter in wat we doen.

Leren van onze Best Practices?

Onze digitale transitie is een fantastische reis om mee te maken en een unieke kans om te ervaren wat onze klant doormaakt in een digitale transformatie. Zijn we helemaal klaar? Nee, er is altijd wel iets wat beter kan. Maar de best practices die wij uiteindelijk eruit halen, passen we toe bij al onze klanten. Benieuwd welke hiervan interessant zijn voor jouw organisatie? We maken graag eens kennis om dat samen te ontdekken. Contacteer ons gerust.