Continuïteit van de werkplek: ‘hij moet het gewoon altijd doen’

Waar zouden we zijn zonder computers? We doen er steeds meer mee: van e-mail en chat tot Word en Excel, informatie delen en vergaderen op afstand. Maar hiermee zijn we ook afhankelijker geworden van de beschikbaarheid van data en applicaties om effectief te kunnen werken en klanten te kunnen helpen. In dit artikel sta ik stil bij de continuïteit van werkplekken: wat kan je doen om er voor te zorgen dat deze altijd beschikbaar zijn, en dat medewerkers er optimaal mee kunnen werken?

Risico's voor security

De digitalisering heeft helaas ook gezorgd voor meer risico’s en (cyber)bedreigingen. Security en continuïteit zijn 1 op 1 met elkaar verbonden: met een gehackt systeem kan je nou eenmaal niet werken. Om te beginnen moeten zowel de werkplekken als de rest van de IT-infrastructuur goed beveiligd worden. Je moet zorgen dat virusscanners, het Windows besturingssysteem en de applicaties altijd bijgewerkt zijn naar de meest recente versie. Doelgerichte training en bewustwording van je medewerkers kan er voor zorgen dat ze niet op die – ogenschijnlijk onschuldige maar gevaarlijke – link in dat net zo onschuldig ogende mailtje klikken.

Communicatie

Een voorbeeld uit onze praktijk: een klant had een eigen IT-beheerder en wij verzorgden het beheer van de servers en de tweedelijns support. Op een gegeven moment merkten wij dat de communicatie van ons naar de klant er wel was, maar dat wij niet werden geïnformeerd over wat er op locatie gebeurde. Toen we een keer een storing moesten oplossen, was het echt zoeken naar de spreekwoordelijke speld in de digitale hooiberg. Of je de werkplekken nu zelf beheert of dat uitbesteedt: zorg altijd voor goede communicatie, en een systeem waarin alles wordt vastgelegd.

Continuïteit in de ondersteuning

Stel dat jouw IT’er op vakantie gaat, ziek wordt of naar een andere werkgever vertrekt. Wie zorgt er dan voor de gebruikers en de werkplekken? Ik zeg wel eens: één systeembeheerder is geen systeembeheerder, je moet altijd ergens op terug kunnen vallen. We zien nog wel eens bij wat kleinere bedrijven dat de office manager het aanspreekpunt voor IT-vragen is. Maar als je kijkt naar de complexiteit van moderne IT, dan heb je echt brede en diepe kennis nodig om gebruikers goed te ondersteunen. Zorg dus voor continuïteit in de ondersteuning, zowel qua ‘handjes’ als kennis.

YourWorkPlace365: continuïteit en productiviteit

De dienst YourWorkPlace365 van Hands on ICT is er op ingericht om gebruikers en hun IT-middelen optimaal te ondersteunen en te beveiligen. Dit doen we door een bewezen combinatie van technisch werkplekbeheer en persoonlijke gebruikersondersteuning – of de medewerker nu op de zaak werkt of thuis. En dat alles voor een vaste scherpe prijs per medewerker per maand. Hands on ICT zorgt hiermee voor een veilige en stabiele werkomgeving in een ‘fixed price, full service’ model.

Proactief werkplekbeheer met behulp van geavanceerde beheertools helpt om de technische continuïteit te waarborgen: de beschikbaarheid en performance van jouw werkplekken. Ons team dat jouw gebruikers ondersteunt werkt met een systeem waarin alle gegevens, wijzigingen en eventuele storingen worden opgeslagen. Hierdoor hebben we altijd inzicht in de historie en actuele status van jouw IT-omgeving.

Meer weten?

Wil je weten hoe je jouw werkplekken ook maximaal beschikbaar kan houden? Neem dan contact met ons op voor een persoonlijk gesprek, of een inspiratiesessie waarin we tonen hoe je effectiever kunt samenwerken in de online wereld.

Uitbesteden ICT?

Ben jij benieuwd naar de voordelen van het uitbesteden van jouw ICT-beheer? Lees dan in onze whitepaper: 'ICT-beheer uitbesteden: ja of nee' meer. 

ICT-beheer uitbesteden: ja of nee?