Anticiperen op piekmomenten

Voor ieder handelsbedrijf zijn er een aantal momenten in het jaar dat het echt rennen en vliegen is. Bijvoorbeeld de periode voor de feestdagen en met Black Friday. Maar ook marketingcampagnes geven een boost aan de verkoop. Die piekmomenten hebben niet alleen impact op de in- en verkoop van producten, maar op de hele bedrijfsvoering. Ook je ICT moet gereed zijn om te kunnen schalen bij een groeiende vraag, denk aan je systemen voor orderverwerking, de boekhouding en magazijnbeheer. In hoeverre is jouw ICT- infrastructuur ingericht op deze piekmomenten?

Hoe wendbaar is jouw handelsorganisatie?

Laten we vooropstellen dat niet alleen ICT belangrijk is voor het opvangen van een verkooppiek: het hele bedrijf moet in staat zijn om mee te groeien. Want wat als je maar twee orderpickers beschikbaar hebt op een normale werkdag, maar de vraag is vertienvoudigd? Dan heb je extra tablets nodig, waarmee ze kunnen werken, maar ook extra mankracht. En kan je server het aan wanneer er meer gebruikers zijn van je applicaties en systemen? Het opvangen van piekmomenten vraagt dus om extra mankracht én ICT-capaciteit. 

ICT als bottleneck

ICT is dus altijd ondersteunend aan jouw primaire proces. Maar zodra je als handelsbedrijf flexibel kunt schalen, dan wil je ook dat ICT met je meegroeit wanneer dat nodig is. Daarbij is hardware belangrijk, zoals het voorbeeld van de extra tablets voor de orderpickers, maar het gaat vooral om de verschillende applicaties en systemen die je hebt draaien. Bijvoorbeeld om een piek in transacties te verwerken en voorraden realtime bij te werken. Bij piekmomenten mogen de applicaties geen bottleneck zijn, want een slechte klantbeleving heeft significant impact op retentiecijfers.

Een ICT-omgeving die met je meegroeit

Wanneer je in de cloud werkt, heb je een ICT-omgeving waarbij je optimaal gebruikmaakt van de mogelijkheden om op te schalen. Dus mocht je een campagne gaan draaien of de feestdagen komen eraan, dan kun je al extra servercapaciteit inplannen. Wanneer de piek voorbij is, schaal je de capaciteit weer af. Bijkomend voordeel is dat je alleen betaalt voor wat je daadwerkelijk gebruikt.

Wanneer je on-premises werkt, is het flexibel op- en afschalen lastiger. Je kunt er dan voor kiezen om een extra server neer te zetten die je alleen gebruikt voor de piekmomenten. Maar dat betekent wel extra kosten en een server die een groot deel van het jaar niet wordt gebruikt. Het belangrijkste is om te kiezen welke oplossing bij jouw handelsbedrijf past om in ieder geval een ICT- infrastructuur te hebben die met je mee kan groeien wanneer dat nodig is.

Cruciaal: ICT opschalen bij piekmomenten

Bij drukte moet je dus op allerlei gebieden voor extra capaciteit zorgen om piekmomenten op te kunnen vangen. Met alleen een flexibele ICT-infrastructuur kom je er niet. Maar wanneer je eenvoudig je ICT kunt op- en afschalen, dan weet je in ieder geval dat de backend de vraag aankan. Ben je benieuwd in hoeverre jouw huidige ICT-omgeving in staat is om piekmomenten op te vangen? We maken graag eens vrijblijvend kennis om je te adviseren over kwetsbaarheden en kansen. 

Ben je benieuwd in hoeverre jouw huidige ICT-omgeving in staat is om piekmomenten op te vangen? We maken graag eens vrijblijvend kennis om je te adviseren over kwetsbaarheden en kansen. Wil je hier alvast meer informatie over? In onze whitepaper lees je hoe ICT het risico op het stilvallen van je handel kan verkleinen.

Hoe ICT de risico's op het stilvallen van je handelsonderneming verkleint