On-premises versus de cloud: wat zijn de afwegingen voor een handelsorganisatie?

Tegenwoordig kun je als handelsorganisatie niet meer om de cloud heen. Hoe kan het ook anders met de complexiteit van prijs- en voorraadupdates, personalisatie, loyaltyprogramma's en omnichannel verkoop. Maar is de cloud wel de juiste keuze voor jouw handelsbedrijf? Je kiest namelijk niet alleen voor de cloudtechnologie, maar ook voor een verandering van je processen en bedrijfsvoering. Om je op weg te helpen, vergelijken we in dit blogartikel on-premises met cloudsoftware en bespreken we enkele afwegingen die je kunt maken om te kiezen wat beter bij jouw handelsorganisatie past.

On-premises versus de cloud

Wanneer je on-premises werkt, draaien alle applicaties en systemen op je eigen servers. Je bent zelf verantwoordelijk voor de beveiliging, het beheer en onderhoud van je ICT-omgeving. En alle data blijft dan binnen je privénetwerk. Wanneer systemen en applicaties on-premises draaien, dan vraagt dit elke vijf jaar een investering in de hardware, zoals de servers. Verder ben je afhankelijk van de interne kennis van je ICT-infrastructuur om zowel de hardware als software up-to-date te houden.

Wanneer je in de cloud werkt, draaien jouw applicaties op servers bij een externe cloudleverancier, zoals Microsoft. Je kiest zelf welke services je afneemt: bijvoorbeeld opslagruimte, databases en software. Hiervoor betaal je maandelijks de kosten voor wat je gebruikt. Je hebt dan een gedeelde verantwoordelijkheid voor de beveiliging van je data, dus samen met de cloudleverancier. Updates en upgrades worden meestal automatisch doorgevoerd. Zowel het werken in de cloud als het werken on-premises hebben beiden hun voor- en nadelen. 

Afwegingen als handelsorganisatie

De belangrijkste vraag is: wat past bij jouw bedrijf? Handel je in beperkt houdbare goederen vanuit een eigen magazijn of is jouw verdienmodel gebaseerd op dropshipping? Wie zijn jouw afnemers en heb je te maken met piekmomenten in de verkoop? Om een weloverwogen keuze te maken, zijn er verschillende afwegingen die hierbij komen kijken:

  1. Wat zijn jouw doelen?
    Vaak willen handelsbedrijven groeien, maar de marges zijn klein en de concurrentie is hoog. Dan is het slim om de kosten te verminderen en efficiënter te kunnen werken. Dat kan bijvoorbeeld door te digitaliseren. Een webshop is een mooi voorbeeld, maar je kunt ook administratieve processen automatiseren of zelfs alle handelingen binnen het magazijn digitaliseren. Dus waar wil je naartoe als handelsbedrijf en in welke vorm kan technologie je hierbij ondersteunen?
  1. Welk risico is acceptabel?
    Of je nu on-premises of in de cloud werkt: elke vorm komt met een risico. Het is aan jou om te bepalen welke risico's acceptabel zijn. Wanneer je handelt in versproducten, dan heeft een verstoring in de processen meer invloed op de kwaliteit van het product dan wanneer je handelt in moeren en bouten. En wanneer je een digitaal magazijn hebt met robots, en systemen vallen uit dan heeft dat een grotere impact op de logistieke processen, dan wanneer je helemaal geen eigen magazijn hebt. Bepaal wat voor jouw bedrijf een aanvaardbaar risico is op het stilliggen van de handel door ICT-problemen.
  1. Welke kostenstructuur past bij jou?
    Zoals eerder naar voren kwam in de vergelijking tussen het on-premises en in de cloud werken, komt hierbij een andere kostenstructuur kijken. Ben je bereid om eens in de vijf jaar een grote investering te doen in je serverpark? Of betaal je liever elke maand voor de cloudservices die je gebruikt? Dus kies je voor capital expenditures (CAPEX) of operational expenditures (OPEX)?

De realiteit: een hybride vorm

In de praktijk blijkt deze keuze niet zo zwart-wit te zijn. Veel handelsorganisaties kiezen dan ook voor een hybride cloud vorm, waarbij een deel van hun systemen on-premises draait en een deel in de cloud. Ook hierin zijn weer verschillende vormen mogelijk, zoals een combinatie tussen on-premises en een private of public cloud. De uitgangspunten voor de keuze die je uiteindelijk maakt, zijn gericht op jouw doelstellingen, de risico's en de kostenstructuur.

Wil je vrijblijvend advies over welke inrichting van je ICT-infrastructuur het beste bij jouw handelsorganisatie past? Neem dan contact met ons op. 

Wil je vrijblijvend advies over welke inrichting van je ICT-infrastructuur het beste bij jouw handelsorganisatie past? Neem dan contact met ons op. Lees ook eens onze whitepaper over de impact van ICT op het risico van het stilvallen van je handel.

Hoe ICT de risico's op het stilvallen van je handelsonderneming verkleint